Persbericht / -artikel schrijven

Persbericht / persartikel

Een goed persbericht schrijven is één. Een persbericht schrijven dat publicatie in de media oplevert is echter iets anders. Toch? Stel jezelf eens voor: per dag ontvangt een journalist zo'n 250 persberichten in z'n mailbox. Hoe zorg je dan dat jouw tekst opvalt? Mail-me-nu en ik kom bij je langs voor een goed gesprek over jouw doel en je doelgroep. Ook vraag ik naar goed beeld- en/of filmmateriaal. Vervolgens schrijf ik een pakkend persartikel. In goed overleg zorg ik voor verspreiding van het bericht naar specifieke doelgroepen, regionale en/of landelijke media.     

Klaar voor publicatie

Een goed persbericht is 'oprolbaar'. Of terwijl: je begint in de eerste alinea direct met het belangrijkste. Geen verrassing bewaren voor later, maar meteen met de deur in huis vallen. Zorg dat je persbericht maximaal 1 A4 lang is. Maar houd ook rekening met keywords. Je wilt immers dat jouw persartikel ook online beter gevonden wordt. Een paar jaar geleden werden persberichten geschreven om een journalist te verleiden iets te doen met een onderwerp. Nu is een journalist vooral blij met een persartikel dat kwalitatief zo goed in elkaar zit, dat hij deze (vrijwel) 1-op-1 kan doorplaatsen op digitale platforms en in gedrukte media. Dat vraagt om een andere schrijfstijl. Vandaar dat de term ‘persbericht’ langzaamaan verandert in ‘persartikel’.

Een goed SEO-persbericht / persartikel:

  • Heeft een pakkende kop (titel)
  • Start met een lead (1e alinea) met daarin de 5 w's: 'wie', 'wat', 'waar', 'wanneer' en eventueel ook 'waarom'
  • Heeft korte tussenkopjes die elkaar opvolgen
  • Bevat de juiste zoekwoordcombinatie (SEO*) voor betere vindbaarheid
  • Naast objectieve informatie ook citaten om dichtbij de lezer te staan
  • Een foto voor het verhogen van de attentiewaarde
  • Contactgegevens voor meer informatie

*SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie).

Vestig aandacht op jouw persbericht

En zo zijn er nog veel meer goede tips die maken dat jouw persbericht de aandacht krijgt die het verdient. Nabellen bijvoorbeeld. Bel de betreffende uitgever/redacteur. Licht jouw onderwerp toe en benadruk de nieuwswaarde. Bied aan om jouw persbericht nog eens persoonlijk naar hem/haar te mailen.

Uitbesteden perscontact?

Mail-me-nu.nl schrijft veel (SEO)-persberichten en heeft vaak contact met de media. Uiteraard beschikken we ook over een uitgebreide en actuele perslijst. Vraag via onderstaand formulier naar de mogelijkheden. We helpen je graag.