Storytelling
het nut van Storytelling

Misschien ken je het ondernemersmagazine HofZakelijk, een magazine waarvan ik medeinitiatiefnemer ben. Ik kan je zeggen; het geeft toch een trots gevoel als je het magazine tegenkomt op tafel bij een ondernemer.

Misschien vraag jij jezelf af hoe het komt dat HofZakelijk zo vaak gepakt wordt door mensen in de wachtkamer, in de koffiehoek en bij de kapper.

Het antwoord is volgens mij vrij simpel. In HofZakelijk staan verhalen van ondernemers bij jou om de hoek. Het zijn echte verhalen van mensen die je misschien zelf kent. Verhalen waarin jij jezelf herkent omdat je ook ondernemer bent. Verhalen die jou inspireren en aanzetten tot nieuwe ideeën en acties.

“Je doet toch zelf ook wel aan storytelling in jouw communicatie?”

Storytelling, storytelling… wat is dat toch voor term waar iedereen het steeds over heeft. Letterlijk vertaalt betekent het natuurlijk ‘verhalen vertellen’…. “Maar…daar zit toch niemand op te wachten?” hoor ik menigeen zeggen. Dat was namelijk wel mijn eerste reactie toen is hoorde over storytelling. Bedrijven zoals Hema, Conrad en Ikea doen het al tijden trouwens. Kijk voor een mooie case maar eens op Marketingfacts.nl. Als er één bedrijf inzicht geeft in storytelling, is het Ikea wel.

Feiten over storytelling:

  • Ons brein is dol op verhalen (Frankwatching)
  • Een verhaal houdt de aandacht beter vast
  • Een boodschap in een verhaal blijft beter hangen
  • Een verhaal van 3 tot 5 minuten is het meest effectief
  • Interessant in marketing maar ook op de werkvloer (P&O Actueel)

Meer weten over het effectief inzetten van Storytelling?

Mail-me-nu.nl en vraag het aan Ellen te Riele