Storytelling
het nut van Storytelling

Misschien kent u het ondernemersmagazine HofZakelijk, een magazine waarvan ik medeinitiatiefnemer ben. Ik kan u zeggen; het geeft toch een trots gevoel als je het magazine tegen komt op tafel bij een ondernemer.

Maar - vraagt zich misschien af - hoe komt het dat HofZakelijk zo vaak gepakt wordt door mensen in de wachtkamer, in de koffiehoek en bij de kapper.

Het antwoord is volgens mij vrij simpel. In HofZakelijk staan verhalen van ondernemers bij u om de hoek. Het zijn echte verhalen van mensen die u misschien zelf kent. Verhalen waarin u zichzelf herkent omdat u ook ondernemer bent. Verhalen die u inspireren en aanzetten tot nieuwe ideeën en acties.

“U doet toch ook wel aan storytelling in uw communicatie?”

Storytelling, storytelling… wat is dat toch voor term waar iedereen het opeens over heeft. Letterlijk vertaalt betekent het natuurlijk ‘verhalen vertellen’…. “Maar…daar zit toch niemand op te wachten?” hoor ik menigeen zeggen. Dat was namelijk wel mijn eerste reactie toen is hoorde over storytelling als upcoming hype. Bedrijven zoals Hema, Conrad en Ikea doen het al tijden trouwens. Kijk voor een mooie case maar eens op Marketingfacts.nl. Als er één bedrijf inzicht geeft in storytelling, is het Ikea wel.

Feiten over storytelling:

  • Ons brein is dol op verhalen (Frankwatching)
  • Een verhaal houdt de aandacht beter vast
  • Een boodschap in een verhaal blijft beter hangen
  • Een verhaal van 3 tot 5 minuten is het meest effectief
  • Interessant in marketing maar ook op de werkvloer (P&O Actueel)

Meer weten over het effectief inzetten van Storytelling?

Mail-me-nu.nl en vraag het aan Ellen te Riele