Is jouw klant jong en hip?
waar zijn de hipster klanten

Verdiepen in jouw doelgroep saai? Moeilijk? Overbodig? Misschien zeg je; onze doelgroep is iedereen! Of; tjonge, mijn doelgroep,... nou die ken ik wel hoor.

Welk soort klanten

Effectief communiceren is aansluiten bij dat wat jouw doelgroep belangrijk vindt. Die aansluiting vind je als je weet wat hen boeit. Wat houdt hen bezig? Wie kochten het laatste half jaar jouw producten of diensten? Zijn dat de mensen waarmee je ook het liefst zaken doet? Zijn die klanten misschien te verdelen in groepjes, of 'soorten'?

Vind je het moeilijk om te zeggen 'zo ziet mijn klant eruit'? Bedenk dan eens bij jezelf; 'zó ziet mijn klant er in ieder geval NIET uit!'

Is mijn klant trendy?

Uiteraard doel ik met mijn vraag 'hoe ziet jouw klant eruit', nauwelijks op het uiterlijk. Ik doel op alle kenmerken. Stel, ik ben 'thuiskapper'. Is mijn klant een man? Moet ik op de hoogte zijn van de nieuwste trends? Heeft hij alle tijd om mijn website te bestuderen? Is een lage prijs het belangrijkst? Wil hij dat ik verantwoord, geproduceerde producten gebruik? 

Aansluiten bij je klant

Je merkt het al; door dergelijk vragen te stellen, denk je kritisch na over je doelgroep. Daarbinnen ontstaan verschillende kleine 'doelgroepjes', die ook elk weer vragen om een eigen benadering. Klanten waarmee je heel graag zaken doet en klanten waarmee je zaken doet omdat,... nou ja, omdat 't kan. En bij elk groepje past een eigen stijl van communiceren. Verplaats je in de klant waarmee je het liefst zaken doet. Communiceer enthousiast over wat HIJ of ZIJ wil weten van jouw product of dienst! Daarmee RAAK je mensen en zorg je dat ze voor jou kiezen. 

Meer weten?

Roept dit vragen op? Wil je meer weten over doelgericht communiceren? Mail-me-nu.nl voor communicatieadvies (SEO)tekst en training.